W Krainie Barona Cygańskiego

[special_paragraph]W Krainie Barona Cygańskiego[/special_paragraph]

Artyści zapraszają w magiczną podróż do nostalgicznego świata węgierskiej puszty, poprzecinanej gorącą i namiętną muzyką cygańskich taborów oraz w świat muzyki klasycznej i filmowej. Podczas koncertu będzie można usłyszeć utwory z operetek Hrabina Marica, Baron Cygański, Księżniczka Czardasza oraz znakomite utwory Piazzolli, Bocka czy Montiego.

W koncercie oprócz Robiego Lakatos’a występują również światowej sławy śpiewaczka operowa Alicja Węgorzewska, znakomita skrzypaczka Anna Wandtke, akordeonista Klaudiusz Baran, Sebastian Wypych kontrabasista, znakomici artyści z Węgier: pianista Kálmán Cséki i cymbalista Jenő Lisztes oraz Orkiestra Kameralna. Kierownictwo artystyczne koncertu: Sebastian Wypych.

Czas trwania koncertu ok 90 minut.

Roby Lakatos, postać, która nie poddaje się jakimkolwiek kwalifikacjom: w tej samej chwili szalony cygański skrzypek, uduchowiony klezmer, i perfekcyjnie doskonały wirtuoz, a zaraz potem rasowy jazzman i kompozytor. Pochodzi z rodu legendarnego króla romskich skrzypków, Janosa Bihari ’ego. Jako 9-cio latek debiutował w roli prymisty w cygańskim zespole, by potem ukończyć z pierwszą lokatą budapeszteńskie Konserwatorium im. Beli Bartoka. Wielbił go Yehudi Menuhin. Lakatos występuje zarówno z formacją Klezmer Karma i śpiewaczką jidysz Myriam Fuks, jak
i wielką Marthą Argerich czy klasycznymi Franz Liszt Chamber Orchestra albo Vieuxtemps Quartet. Znają go wszystkie najbardziej prestiżowe sale koncertowe na trzech kontynentach.

lakatos-b1-3 a

W programie koncertu m.in.

Część I:

1. J. Strauss – Uwertura do operetki „Baron Cygański”
2. Papa can you hear my – M.Legrand – Roby Lakatos, Jenő Lisztes, Kálmán Cséki, Klaudiusz Baran, Sebastian Wypych
3. Deux Guitares – Folksong – Jenő Lisztes, Kálmán Cséki, Klaudiusz Baran, Sebastian Wypych
4. Bulgarian Suite – W.Siemionow –  Roby Lakatos, Jenő Lisztes, Kálmán Cséki, Klaudiusz Baran, Sebastian Wypych
5. Fiddler on the Roof Suite – Jerry Bock – Roby Lakatos, Jenő Lisztes, Kálmán Cséki, Klaudiusz Baran, Sebastian Wypych
6. Le Vol du Bourdon- Nikolaj Rimski-Korsakov – Roby Lakatos, Jenő Lisztes
7. F. Lehar – Czardasz z operetki „Cygańska miłość” – „Kiedy skrzypki grają” – Alicja Węgorzewska
8. Memory of Bihary / Hejre Kati Ivo Csàmpai/ János Bihary- Roby Lakatos, Jenő Lisztes, Kálmán Cséki, Klaudiusz Baran, Sebastian Wypych
9. E. Kálmán, Czardasz Maricy z operetki „Hrabina Marica – Alicja Węgorzewska

———————————–

Część II:
1. Tzigainer veizen – P.Sarasate – Roby Lakatos, Annna Wandtke

2. Turkish tango – anonim – Roby Lakatos, Jenő Lisztes, Kálmán Cséki, Klaudiusz Baran, Sebastian Wypych

3. J. Strauss – Polka „Ohne Sorgen” –  Roby Lakatos, Jenő Lisztes, Kálmán Cséki, Klaudiusz Baran, Sebastian Wypych
4. Le Grand Blond – Vladimir Cosma – Roby Lakatos, Jenő Lisztes, Kálmán Cséki, Klaudiusz Baran, Sebastian Wypych
5. Chiquilin de Bachin – Astor Piazzolla –  Roby Lakatos, Jenő Lisztes, Kálmán Cséki, Klaudiusz Baran, Sebastian Wypych
6. Mr.Grapelli – Roby Lakatos, Kálmán Cséki
7. I’ve met you / Mama Trad. Russian – Roby Lakatos, Jenő Lisztes, Kálmán Cséki, Klaudiusz Baran, Sebastian Wypych
8. Schindler’s List John Williams – Roby Lakatos, Jenő Lisztes, Kálmán Cséki, Klaudiusz Baran, Sebastian Wypych
9. E. Kálmán – Czardasz Silvy z operetki „Księżniczka Czardasza”- Alicja Węgorzewska
10. Csárdás Vittorio Monti – Anna Wandtke

Roby Lakatos – postać, która nie poddaje się jakimkolwiek kwalifikacjom: w tej samej chwili szalony cygański skrzypek, uduchowiony klezmer, i perfekcyjnie doskonały wirtuoz,a zaraz potem rasowy jazzman i kompozytor. Pochodzi z rodu legendarnego króla romskich skrzypków, Janosa Bihari ’ego. Jako 9-cio latek debiutował w roli prymisty w cygańskim zespole, by potem ukończyć
z pierwszą lokatą budapeszteńskie Konserwatorium im. Beli Bartoka. Wielbił go Yehudi Menuhin. Lakatos występuje zarówno z formacją Klezmer Karma i śpiewaczką jidysz Myriam Fuks, jak
i wielką Marthą Argerich czy klasycznymi Franz Liszt Chamber Orchestra albo Vieuxtemps Quartet. Znają go wszystkie najbardziej prestiżowe sale koncertowe na trzech kontynentach. Artyści zapraszają w magiczną podróż do nostalgicznego świata węgierskiej puszty, poprzecinanej gorącą i namiętną muzyką cygańskich taborów oraz w świat muzyki klasycznej i filmowej.

http://www.roby-lakatos.com/

 

Alicja Węgorzewska – mezzosopran. Absolwentka klasy fortepianu Liceum Muzycznego
w Szczecinie i Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Warszawie. Debiut sceniczny artystki miał miejsce w 1996 w operze C. Monteverdiego Koronacja Poppei na scenie kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie oraz na scenie wiedeńskiej Kammeroper w operze „Die Pilger von Mekka” Glucka w partii Dardane.  W Wiedniu śpiewała także w Neue Oper Wien w operze L. Bernsteina Trouble in Tahiti. Brała udział w koncercie z okazji 40-lecia pracy Katii Ricciarelli w słynnej weneckiej La Fenice. Uczestniczy w wielu międzynarodowych festiwalach i galach operowych. W 2003 brała udział w prestiżowych koncertach w Berlinie, w sali Konzerthausu oraz w Amsterdamie w Concertgebouw. Wystąpiła w gali operowej z okazji 750-lecia Bredy oraz w koncercie na scenie Theater an der Wien z okazji narodzin 6-miliardowego obywatela świata.  Ma w swoim repertuarze kilkanaście partii operowych. Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, w tym I nagrody w Rheinsbergu. Brała udział
w Festiwalu Muzyki Dawnej w Insbrucku oraz w Donaufestwochen w Wiedniu. Wykonała partie mezzosopranowe na ścieżce dźwiękowej do filmu Wiedźmin, za którą otrzymała Złotą Płytę.
W latach 2011-2012 zasiadała w jury programu TVP2 Bitwa na głosy Występowała w tak prestiżowych salach, jak Concertgebouw w Amsterdamie czy berliński Konzerthaus.

Występowała m.in. w łódzkim Teatrze Wielkim w tytułowej partii w operze „Carmen” Bizeta,
w Operze Krakowskiej śpiewała partię Lukrecji w „Gwałcie na Lukrecji” Benjamina Brittena oraz w dwóch innych produkcjach – w „Orfeuszu i Eurydyce” Glucka oraz w „Damie pikowej” Czajkowskiego. Na deskach Filharmonii Narodowej wystąpiła w Galowym Finałowym Koncercie ”Lutosławski Awards”, wykonując światową prapremierę nagrodzonych w tym konkursie pieśni. Na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej wystąpiła w tytułowej roli w operze Czajkowskiego „Dama pikowa” w reżyserii Mariusza Trelińskiego pod dyrekcją Kazimierza Korda oraz w „Opowieściach Hoffmanna” Offenbacha jako Głos Matki, a także w ”Krakowiakach i Góra-lach” Kurpińskiego jako Dorota. W 2009 roku wzięła udział w produkcji „Złoto Renu” Wagnera pod dyrekcją Jana Lathama Koeniga z okazji 100-lecia Opery Leśnej i reaktywacji Festiwalu Wagnerowskiego. W tym samym roku wystąpiła w partii Carmen oraz w Gali finałowej Międzynarodowego Festiwalu Operowego Maria Biesu w Kiszyniowie. Jest laureatką nagrody polskiej estrady Prometeusz.

Artystka promuje sztukę operową także poza murami teatrów i sal koncertowych. Często gości
w mediach. Wystąpiła jako gość w wielu programach telewizyjnych jak ”Śpiewające fortepiany”, „Jaka to melodia”, ,Kocham Cię Polsko” ,”Familiada” przeznaczając wygrane fundusze na cel charytatywny. Zdobyła ogromną popularność jako charyzmatyczny i kompetentny juror
w programie „Bitwa na głosy”. Pisuje felietony o operze; założyła i prowadzi Fundację STARTSMART, która zajmuje się świadomą i szeroko pojętą edukacją dzieci oraz rozwijaniem ich potencjałów językowych i artystycznych. Jej Fundacja prowadzi „ Żłobek i Przedszkole ”Aniołowo.

W czerwcu 2011 odbył się jej debiut jako producenta teatralnego i aktorki dramatycznej
w monodramie operowym „Diva for rent” w reż. Jerzego Bończaka i choreografii Emila Wesołowskiego. Przedstawienie zebrało znakomite recenzje i zostało przetłumaczone na język angielski /„Divas secrets”/ oraz wystawione w ramach obchodów Polskiej Prezydencji w krajach Zatoki Perskiej.

Za monodram i debiut telewizyjny otrzymała nominację do nagrody „Róże Gali”, a także nominację do nagrody „ Telekamery” za jurorowanie w „ Bitwie na głosy”, która okazała się programem misyjnym oraz promującym młode talenty.

Pełniła rolę ambasadora i  współgospodarza 46 Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy-Zdrój, a w 2013 pełniła funkcję Dyrektora Artystycznego kolejnej edycji festiwalu. Kolejne występy Artystki to recitale m.in. Na Międzynarodowym Festiwalu Organowym w Lublinie, uroczystym otwarciu Filharmonii Koszalińskiej , Koncercie Noworocznym w Wieliczce, na scenie Sali Koncertowej Radia Wrocław. Udział śpiewaczki w Warszawskim Festiwalu Viva! Canaletto, w Letnim Festiwalu im. Jerzego Waldorffa, w Festiwalu im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdrój – koncert Ave Maria
w Muzyce, w Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach oraz w Dniach Muzyki Chrześcijańskiej
w Białogardzie.

Artystka wzięła udział w nagraniu hymnu na rzecz dzieci z autyzmem z gwiazdami światowego hip-hopu, takimi jak: Snoop Dog, Kurtis Blow, Curtis Young. W 2014 roku nagrała płytę w języku włoskim „I colori dell’amore”, wydaną dla Sony Music i masterowaną przez słynnego Boba Katza w Los Angeles, a także płytę POLSKIE KOLĘDY. Rok później została powołana na dyrektora Mazowieckiego Teatru Muzycznego w Warszawie. W maju 2015 wystąpiła z anglojęzyczna wersją Divy for rent oraz recitalem na Tygodniu Polski Wschodniej na Targach Expo w Mediolanie.

Doktor nauk muzycznych.

http://www.alicjawegorzewska.com/

https://www.youtube.com/user/WegorzewskaMezzo

 

Anna Wandtke – skrzypce. Uzyskała   dyplom z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku, gdzie swe umiejętności gry na skrzypcach doskonaliła w klasie prof. Krystyny Jureckiej. Później ukończyła również z wyróżnieniem Hochschule fuer Musik, w klasie prof. Waleriego Gradowa w Mannheim (Niemcy).

Jest laureatką licznych konkursów skrzypcowych oraz kameralnych w kraju i za granicą.

Była stypendystką Ministra Kultury oraz Prezydenta Miasta Gdańska. Lata 2000 i 2001 przyniosły nominacje do Nagród „Czerwonej Róży”, a w roku 2002 gdańska skrzypaczka zdobyła Nagrodę dla Młodych Twórców w Gdańsku. W roku 2003 otrzymała Stypendium Artystyczne „DAAD”
w Niemczech, wygrywając akademicki konkurs w Hochschule fuer Musik w Mannheim. Jako solistka występowała z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą. Koncertuje również grając recitale w Europie.

Od 2004 roku do 2005 jako muzyk – kameralista, współpracowała z SWR Rundfunkorchester Kaiserslautern, gdzie nagrywała dla niemieckiej rozgłośni radiowej SWR 2. Od roku 2002 do 2010 była członkiem Międzynarodowej UBS Verbier Festival Orchestra, pod dyrekcją James’a Levine’a. Od kilku lat jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Gdańsku, w ciągu roku prowadzi również mistrzowskie kursy i warsztaty skrzypcowe. W roku 2014 uzyskała tytuł Doktora Sztuki Artystycznej.

http://annawandtke.pl/

 

Klaudiusz Baran – akordeon. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Prof. Jerzego Jurka. Jako stypendysta rządu francuskiego kontynuował studia
w Conservatoire „Paul Dukas” w Paryżu w klasie prof. Maxa Bonnay’a.

Wspólnie  koncertował z takimi artystami jak: Roby Lakatos, Ivan Monighetti, Julius Berger, Susana Moncayo von Hase, Tomasz Tomaszewski, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Krzysztof Jabłoński, Piotr Pławner, Tomasz Strahl, Andrzej Bauer, Michał Nagy, Wadim Brodski, Waldemar Malicki, Paweł Gusnar, Royal String Quartet, Kwartet „Bell’Arte”.

W marcu 2009 roku miał okazję wykonać „Siedem słów Chrystusa na Krzyżu” Sofii Gubaiduliny
w obecności kompozytorki.

Jest członkiem i założycielem takich zespołów jak: Tangata Quintet z którym dwukrotnie był nominowany do Nagrody Fryderyk (2004, 2005), Machina del Tango i DesOrient.

W 2003 roku ukazała się jego pierwsza autorska płyta nagrana dla wytwórni SonyClassical
z solowymi  i   kameralnymi dziełami Astora Piazzolli, która otrzymała nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2003” w kategorii -„Najlepszy album – muzyka kameralna”.

Jest zatrudniony w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na stanowisku profesora, gdzie w latach 2002-2005 pełnił funkcję Kierownika Międzyuczelnianej Katedry Akordeonistyki, od 2008 roku pełnił obowiązki Prodziekana, a od 2011 Dziekana Wydziału Instrumentalnego.

http://www.klaudiuszbaran.art.pl/

 

 

Sebastian Wypych – Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, klasy kontrabasu prof. Andrzeja Mysińskiego. Pobierał również nauki u Lee Mesh’a – solo kontrabasisty Metropolitan Opera New York.

Jako muzyk kameralista współpracuje z wieloma zespołami oraz orkiestrami w kraju i za granicą – między innymi z Orkiestrą Kameralną „Wratislavia” Jana Staniendy, „Concerto Avenna” Andrzeja Mysińskiego, „Sinfonia Varsovia”,czy „Sinfonietta Cracovia”. Jako solista występował z orkiestrami: Concerto Avenna, Mała Filharmonia, Sinfonietta Cracovia, The New Art Ensemble, Vladymirska Orkiestra Kameralna, czy Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej. W roli solisty występował też z tak znakomitymi artystami jak; Robert Kabara, Tytus Wojnowicz, Piotr Stefaniak, Roby Lakatos, czy Dmitrij Sitkowiecki. Jako kierownik artystyczny, podczas koncertów prowadził od pulpitu orkiestry : Sinfonietta Cracovia, Capella Bydgosiensis, Filharmonia Rzeszowska, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej, The New Art Ensemble, Polska Filharmonia Bałtycka, Gdynia Sinfonia, czy St.Christoph Chamber Orchestra z Wilna. W latach 2000-2006, był członkiem The UBS Verbier Festival Orchestra Jamesa Levine’a, gdzie pelnił funkcję koncertmistrza grupy kontrabasów, współpracując z takimi dyrygentami jak; James Levine, Kurt Masur, Zubin Mehta, Valery Gergiev, Yuri Temirkanov, Neme Yarvi, Pavo Yarvi, Kent Nagano i wielu innymi. Jest współzałożycielem zespołów „Kameleon”, który współpracuje z wieloma czołowymi, polskimi aktorami i teatrami oraz zespołu TANGATA QUINTET, specjalizującego się w muzyce tangowej, a szczególnie w twórczości Astora Piazzolli, współpracując z solistą – Krzysztofem Jakowiczem. Kontrabasista i menadżer zespołu Machina del Tango współpracującego ze słynną śpiewaczką Susanną Moncayo oraz Anną Dereszowską. Na gruncie muzyki, eksperymentuje, łącząc muzykę klasyczną z elektroniczną, oraz wieloma stylami sztuki muzycznej. Kontrabasista The UBS Chamber Orchestra, gdzie współpracował ze skrzypkiem i dyrygentem – Maximem Vengerovem z którym dokonał nagrań koncertów skrzypcowych W.A.Mozarta dla wytwórni EMI. Współpracował również z solistami;Joshua Bell, Lang Lang, Leonidas Kavakos, Misha Mayski, Dimitri Sitkovetsky, czy Gabor Takas.

Założyciel i szef artystyczny THE NEW ART ENSEMBLE.

W latach 2008-2011 prowadził klasę kontrabasu w Akademii Muzycznej w Gdańsku, a od roku 2011/12 prowadzi działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w specjalności gra na kontrabasie.

Jeno Lisztes – Urodził sie w Budapeszcie w 1986 roku. Jego dziadkiem był słynny wirtuoz cymbałów. W wieku zaledwie czterech lat rozpoczął studia klasycznej gry na cymbałach u Agnes Székely. Następnie studiował muzykę klasyczną i cygańską pod kierunkiem Jenö Sorosa. Jako dwunastolatek zwyciężył w Konkursie Cymbałowym im. Racz Aladara. Od 2005 roku kontynuował studia muzyczne w Akademii Muzycznej im. Ferenca Liszta.

https://www.youtube.com/channel/UCr_K0E5_GdBsRt7RZS89Hog

 

Kalman Cséki – Urodził się w Budapeszcie w 1982 roku. Ukończył studia muzyki klasycznej w Akademii im. Toth Aladara a następnie kontynuował je w Konserwatorium Muzycznym Leo Weinera w Wiedniu. Kalman Cséki Jr. jest synem Kálmána Cséki Seniora, grającego wcześniej z zespołem Roby Lakatosa, aktualnie uczącego gry na fortepianie w Meksyku.

https://www.youtube.com/channel/UCsFWbZ7X-T_BvKV0CR3iYWQ