Alicja Węgorzewska

Alicja Węgorzewska – mezzosopran, urodzona w Szczecinie. Absolwentka klasy fortepianu Liceum Muzycznego w Szczecinie i Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Warszawie. Debiutowała na scenie wiedeńskiej Kammeroper w operze „Die Pilger von Mekka” Glucka.  Uczestniczyła w wielu międzynarodowych festiwalach i galach operowych, m.in. podczas prestiżowego festiwalu muzyki dawnej w Innsbrucku, Donaufestwochen w Wiedniu, a także gali z okazji 750-lecia miasta Bredy. Występowała w tak prestiżowych salach, jak Concertgebouw w Amsterdamie czy berliński Konzerthaus. Wart odnotowania jest także jej udział w koncercie z okazji 40-lecia pracy Katii Ricciarelli w słynnej weneckiej La Fenice.

Bardzo szybko zdobyła uznanie w kraju. Występowała m.in. w łódzkim Teatrze Wielkim w tytułowej partii w operze „Carmen” Bizeta, w Operze Krakowskiej śpiewała partię Lukrecji w „Gwałcie na Lukrecji” Benjamina Brittena oraz w dwóch innych produkcjach – w „Orfeuszu i Eurydyce” Glucka oraz w „Damie pikowej” Czajkowskiego. Na deskach Filharmonii Narodowej wystąpiła w Galowym Finałowym Koncercie ”Lutosławski Awards”, wykonując światową prapremierę nagrodzonych w tym konkursie pieśni. Na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej wystąpiła w tytułowej roli w operze Czajkowskiego „Dama pikowa” w reżyserii Mariusza Trelińskiego pod dyrekcją Kazimierza Korda oraz w „Opowieściach Hoffmanna” Offenbacha jako Głos Matki, a także w ”Krakowiakach i Góra-lach” Kurpińskiego jako Dorota. W 2009 roku wzięła udział w produkcji „Złoto Renu” Wagnera pod dyrekcją Jana Lathama Koeni-ga z okazji 100-lecia Opery Leśnej i reaktywacji Festiwalu Wagnerowskiego. W tym samym roku wystąpiła w partii Carmen oraz w Gali finałowej Międzynarodowego Festiwalu Operowego Maria Biesu w Kiszyniowie. Jest laureatką nagrody polskiej estrady Prometeusz. Artystka brała udział w nagraniu ścieżki dźwiękowej do filmu Wiedźmin, za którą otrzymała Złotą Płytę. Artystka promuje sztukę operową także poza murami teatrów i sal koncertowych.

Często gości w mediach. Wystąpiła jako gość w wielu programach telewizyjnych jak ”Śpiewające fortepiany”, „Jaka to melodia”, ,Kocham Cię Polsko” ,”Familiada” przeznaczając wygrane fundusze na cel charytatywny. Zdobyła ogromną popularność jako charyzmatyczny i kompetentny juror w programie „Bitwa na głosy”. Pisuje felietony o operze; założyła i prowadzi Fundację STARTSMART, która zajmuje się świadomą i szeroko pojętą edukacją dzieci oraz rozwijaniem ich potencjałów językowych i artystycznych. Jej Fundacja prowadzi „ Żłobek i Przedszkole ”Aniołowo.  W czerwcu 2011 odbył się jej debiut jako producenta teatralnego i aktorki dramatycznej w monodramie operowym „Diva for rent” w reż. Jerzego Bończaka i choreografii Emila Wesołowskiego. Przedstawienie zebrało znakomite recenzje i zostało przetłumaczone na język angielski /„ Divas secrets”/ oraz wystawione w ramach obchodów Polskiej Prezydencji w krajach Zatoki Perskiej.

W 2015 roku została powołana na dyrektora Mazowieckiego Teatru Muzycznego w Warszawie. Od października 2016 pełniła obowiązki Dyrektora Warszawskiej Opery Kameralnej, od października 2017 Dyrektor Artystyczny Warszawskiej Opery Kameralnej.  Doktor Sztuk Muzycznych.